BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Islamic Widget

Thursday, May 05, 2011

mengawal marah

dgn lafaz basmallah.


penah tak korang fikir.
bertapa buruknya muka kita bila marah.
sgt seronoknya si syaitan bila kita marah.

aku tak penah fikir pasal semua tu.
tapi, cuti yg pjg ni dah buat aku muhasabah diri.
apa salahnya kalau aku try belajar mengawal perasaan marah.


penah dgr tak Rasulullah bersabda.

Rasulullah saww berkata, ”Maukah kalian kuberitahu orang yang paling menyerupaiku (pribadinya)?” Mereka (para sahabat) berkata,”Tentu, wahai Rasulullah!” Beliau mengatakan,”Yaitu orang yang paling baik akhlaknya, yang paling ‘sejuk’ naungannya, yang paling berbakti kepada kerabat-kerabatnya, yang paling besar cintanya kepada saudara-saudaranya, yang paling sabar dalam menetapi kebenaran, yang paling pemaaf, dan yang paling kuat kesadaran dirinya di saat ridha maupun di saat marah” (Bihar al-Anwar 66 : 306)


aku masih lagi belajar cara2 nk mengatasi perasaan marah ni.
dah ketika aku tewas aku tahu bahawa aku bukan tewas dgn syaitan.
akan tetapi. aku tewas dgn diri sendiri.
subhanallah.
moga2 Allah membantu kita semua dlm
menuju kebaikan.
InsyaALLAH.




0 comments: